dinsdag 20 juli 2010

Beter Slapen

Mensen hebben soms slaapproblemen. Als ze in slaap proberen te vallen besluipen hen allemaal vragen.
Kan ik wel slapen?

- Wat als ik niet kan slapen? Hoe kan ik mijn werk dan doen?
- Is het mijn probleem dat ik niet genoeg zelfvertrouwen heb, dat ik mijn werk niet goed kan doen?
- Of heb ik gewoon te veel stress om mijn werk goed te doen?

Veel mensen vragen zich dit soort dingen af. Je kunt best iets aan stress en zelfvertrouwen tegelijkertijd doen.

1. Soms kan een truc je helpen. Je kunt bijvoorbeeld een multivitamine nemen. Je hoofd heeft dan het idee: ik heb een medicijn genomen en dan kan ik nu goed slapen. Voor hetzelfde doel kun je warme melk of een speciale kruidenthee nemen om beter te slapen. Dit heeft het voordeel dat je dan ook een beetje ontspant en je kunt dan beter in slaap komen.
Maar er zijn meer adviezen;

2.Maak je niet druk als je niet genoeg slaapt.. Je lichaam kan het meestal heus wel aan.. Normaal gesproken val je wel in slaap als je uitgeput bent. Vertrouw op je lichaam. Maar natuurlijk is een goede slaap heel belangrijk. Maar je druk erover maken zal niet helpen.

3. Heb je wel eens opgemerkt dat als je op het platteland bent ,dat je dan ineens veel beter slaapt? Als je nu een iedere dag een half uur in de natuur gaat wandelen (desnoods in een park) Toen ik zelf slaapproblemen had ging ik iedere dag een eindje wandelen. Het helpt echt.

4. Als je ‘s avonds naar bed gaat, Ga dan eerst even zitten en schrijf je je  to do lijstje voor de volgende dag op. Nu je het opgeschreven hebt hoef je er in je bed niet meer over te malen. Je hoofd is een stuk leger.

5. Een geleide meditatie helpt goed om in slaap te komen. De meeste mensen vallen al lang in slaap voordat de cd is afgelopen.

6. Het is altijd goed om aan je zelfvertrouwen te werken. Als je een groot vertrouwen in jezelf hebt, hoef je je ’s nachts niet af te vragen of je wel goed genoeg bent. Er is veel informatie om het internet over hoe je je zelfvertrouwen kunt versterken. Je kunt ook iedere dag bijvoorbeeld zelf een paar affirmaties opschrijven. En houd het iedere dag bij je in zak of tasje. Bijvoorbeeld:

Ik ben goed in mijn werk.
Ik ben het waard om geprezen te worden .
Ik ben het waard om erkend te worden.
Ik ben fantastisch.

Eigenlijk ben je ook fantastisch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten